pcoslife.blogg.se

2016-05-20
16:32:17

Kunskap är makt

Jag har länge följt en sida på Facebook. Nämligen PCOSDiva. Det är egentligen en näringsfysiolog (tror jag, jag är lite dålig på engelska), som har gjort det jag har saknat! Hon har själv PCOS och har skapat ett forum för likasinnande. Hon har också samlat forskning om PCOS och även skapat ett eget kosttillskott riktat mot kvinnor med PCOS (jag vet, det känns lite väl amerikanskt).
 
 
Det är nog det jag saknar mest. Att ha en plattform där man kan vrida och vända på saker och ting. Är det här på grund av PCOS? osv. Alla konstiga frågor som jag inte vågar ta upp med mina vänner eller med min läkare. En annan sak jag gillar med den här sidan är alla poddar med intervjuer av experter inom PCOS. Och hur man på olika sätt kan tackla syndromet. Det är inte bara läkarperspektivet utan hur man kan göra det naturligt. Älskar det.
 
 
Igår lyssnade jag på en intervju där forskaren bland annat tog upp att PCOS-patienter är extra känsliga för hormonet kortisol (även kallat stresshormonet). Att man som PCOS-kvinna bör sova 10 timmar/dygn och att detta är extra viktigt strax innan mens. För att bli av med acne så rekommenderades att undvika socker och att hålla sig till mat med lågt GI-värde.
 
Mycket intressant tycker jag. Jag vet med mig själv att jag är extra känslig för stress. Jag behöver mycket sömn och min acne blir bättre om jag undviker kolhydrater, försöker äta helt sockerfritt...så det passar in på mig i alla fall.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: