pcoslife.blogg.se

2016-04-14
19:17:39

Kost

(en bild på min matlåda)
 
Genom åren har jag fått massor av förslag på kosthållning. Vad bör jag äta respektive inte äta om jag har PCOS? Den frågan har jag ställt till både läkare, näringsfysiologer, mig själv samt andra med PCOS:
Det som de flesta tycks vara överens om är att man ska undvika snabba kolhydrater. Alltså, undvika vitt socker, vitt bröd, vit pasta osv.
 
Jag har testat olika varianter av kosthållning och de har fungerat olika på mig. Vissa har jag gått upp i vikt av, andra bara stannat av i vikt, vissa har jag blivit pigg av och andra har inte påverkat mig i större mening.
Jag har testat Itrim (pulver), LCHF, låg kalori, paleo, tallriksmodellen osv.
Det som tycks fungera bättre på mig är att äta så ren mat som möjligt.
 
Just nu äter jag grönsaker, svamp, vitt kött (fågel, fisk och skaldjur), vilt, rent fett i olika former, kokos, bär, lite frukt, ägg, nötter ibland.
Äter bönor ibland, ingen soja (det påverkar östrogenet i kroppen och det vill jag inte).
Jag dricker kaffe, vatten och grönt te.
 
En av nackdelarna jag har upptäckt med min kropp är att den är mycket känslig.
Jag kan inte äta "allt men inte alltid". Det fungerar inte på mig.
Exempelvis om jag äter något med gluten (vetemjöl) i, så går jag upp i vikt direkt och magen sväller upp, diaré händer också numera. Sedan har jag jättesvårt att gå ner de där hektona som samlas på min kropp mirakulöst efter att jag bara tagit en bulle på ett kalas eller så.
 
Jag har ännu inte "hittat koden" till att knäcka mitt personliga viktpussel...men jag hoppas nu att denna kost tillsammans med lite TABATA-träning som jag nu börjat med och vardagsmotion och annan träning ska göra att min kropp fattar att nu ska den bränna fett!
 
Kommentar:
2016-04-14 @ 21:32:46

Den där matlådan såg verkligen inte fel ut! Så gott =)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: