pcoslife.blogg.se

2016-04-24
09:58:00

Frukt och PCOS?

 
Allt sött är gott, det är ungefär så min kropp reagerar och resonerar. Jag känner inte så många kvinnor/brudar med PCOS. Jag, min mamma och en bekant. Vet att det är ganska vanligt och jag antar att det kanske inte är något som man direkt pratar om, med vem som helst.
 
Jag önskar att det var mer så. Att man kunde prata om det. Då skulle vi kunna dela våra erfarenheter och tipsa varandra. Vad fungerar för dig? Vad fungerar för mig?
 
Jag märker att jag mår bra av att skriva av mig då och då.
Jag önskar att jag, när jag var yngre hade insett lyxen det är att bara få ventilera.
Även om ingen ger feedback. Det är skönt att få ur sig allt gnäll.
 
Om det är någon där ute som läser, skulle jag gärna vilja veta er syn på frukt.
Det känns så dubbelt. Frukt. Vissa säger att det är jättebra, andra säger att det är förödande om man nu har som mål att gå ner i vikt. Men hur fungerar det rent allmänt?
Mår kroppen bara sämre av frukt eller har det faktiskt en positiv inverkan?
 
Själv har jag märkt att jag klarar av att äta viss frukt, men inte all frukt.
Exempelvis blir jag sockersugen efter jag ätit söta äpplen. Jag blir också ofta hungrig ett tag efter att jag ätit banan. Melon brukar stilla mitt sockersug...
 
Min näringsfysiolog säger att frukt är bra, men inte för mycket om man har PCOS.
Varför har han inte riktigt förklarat. Men jag antar att det handlar om fruktosen som påverkar insulinet?
Någon som vet?
Kommentar:
2016-05-19 @ 02:53:47

Frukt...

Är mer livsfarligt för mig än något annat, triggar igång sötsuget något helt absurt!

Sist jag åt frukt var i tårta, det är lite depprimerande men dels tål jag knappt några och de jag tål triggar igång gallan. Och begäret... Kan äta en hel ask vindruvor och inte känna mig minsta tillfredställd med sockerbegär, inte minsta mätt heller. SJUKT läskigt.

Hata pco-s!!! Jag skriver inte så mycket om mat på bloggen längre, fått så mycket skit och orkar inte bli bedömd :-(

Svar: Hur menar du att du blir bedömd?
pcoslife.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: