pcoslife.blogg.se

2016-05-30
08:08:00

Diagnosen framför allt?

Jag vet inte, jag kan inte hjälpa det. Men jag älskar sådana här citat. Liksom "peppiga". Visste ni att tränaren i Biggest loser, Jilian Michaels, också har PCOS?
Det är faktiskt flera "smala" eller "mindre" tjejer som också har PCOS. Man behöver inte vara tjock för att ha PCOS, även om det sägs påverka och att man kanske får fler symptom om man är tyngre. Jag vet inte, jag har nog alltid varit stor. I alla fall så länge jag kan minnas.
 
 
Jag funderar mer och mer på mitt yrkesval och om man kanske borde anpassa sig mer efter sin diagnos. Alltså RIKTIG livsstilförändring. Jag har förändrat mitt sätt att äta, mitt sätt att dricka, mitt sätt att sova, mitt sätt att tänka. Men ändock...jag spenderar ju stor del av min vakna tid på jobbet. Vore det kanske smart att också ändra jobb? Just nu jobbar jag kommunalt. Jag sitter mestadels och rör mig minimalt. Inte så bra för hälsan, definitivt inte om man har PCOS och i grunden svårt att hålla vikten. Skriver "vikten" men jag menar mer ur ett hälsoperspektiv. Att jag vill vara mer aktiv i vardagen, oavsett om vikten står still eller går ner eller upp.
 
Jag vet inte. Jag säger inte att jag ska säga upp mig utan att ha någon plan...men funderar allt mer på om jag kan göra något åt mitt dagliga jobb...kan jag jobba annorlunda för att anpassa mitt jobb till min diagnos eller ska jag byta jobb? Är jag för extrem? Tänker att om jag exempelvis delade ut tidningar, skulle få mer motion i vardagen än om jag som nu, sitter hela dagen vid mitt skrivbord.
 
Hur får jag in vardagsmotion mer? Nu pendlar jag med bil till grannkommunen...och det är också ett minus, tidigare gick jag till jobbet som var i min hemkommun och fick då liten minipromenad till och från jobbet. Jag hade inga bekymmer att komma upp i det rekommenderade stegantalet per dag: 10 000 steg. Nu är det ett bekymmer att komma upp i 7-8000 steg/dag. Tips tas tacksamt emot.
 
 
 
Kommentar:
2016-06-01 @ 09:47:27
#1: Linda

Höj -och sänkbart skrivbord, ta små omvägspromenader till skrivaren, en kollega, ut på lunch, en sväng innan du sätter dig i bilen och åker till/från jobbet, armhävningar mot skrivbordet, mm. Det finns massor av små små små saker att plocka in i vardagen även på mycket stillasittande jobb, men självklart är det svårare med såna jobb än andra. Extra fokus får nog ligga på kvällar, helger och mornar, även om det innebär extra planering.

Jillian är grym, hon var ju rätt så stor innan hon hittade till träningen. Hur överviktig hon var minns jag inte men hon hade kämpat med det hela livet, så hon är verkligen en inspirationskälla.

Svar: Usch...bekymret är att jag är riktigt morgontrött...men ska försöka göra ett ryck nu när det är ljusare ute..!
pcoslife.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: